Primul nostru concediu mare cu bebelusul

A sosit momentul: toata familia merita o vacanta pe cinste (cel putin o data pe an), oriunde ar fi aceasta stabilita: la mare sau la munte, in tara sau in strainatate, city break sau sejur, vara sau iarna (sau in orice alta perioada), singuri sau impreuna cu alte familii.

Noi cred ca stiam intuitiv cand vom face primul concediu mare cu cel mic imediat dupa ce s-a nascut. Ne place sa calatorim, sa ne relaxam, concediile sunt o placere si indiferent de locatia aleasa si de durata lor, ne detasam de orasul aglomerat, ne incarcam pozitiv; de-abia asteptam sa plecam in trei de-acum inainte.

Viata si calatoriile nu se sfarsesc odata cu sosirea noului membru in familie, este minunat sa mergeti impreuna cu bebelusul peste tot (chiar daca e prea mic ca sa isi aminteasca, experienta locului nou il va ajuta in dezvoltare, indiferent de varsta la care plecati pentru o perioada de relaxare binemeritata).

Dupa ce am nascut, ne-am tot plimbat, ne-am intalnit destul des cu prietenii, ne-am pastrat constant viata activa, totusi fara exces si fara sa ii afectam rutina celui mic. Am reusit acest lucru si a decurs totul foarte bine, fara sa fie impactata in mod negativ calitatea timpului petrecut impreuna (dimpotriva) sau somnul, iar cel mic nu a resimtit factori de stres proveniti din mediul exterior.

Daca pana atunci avusesem doar iesiri scurte, plimbari, excursii pe langa oras, acum urma sa fie putin mai departe si pentru mai multe zile (un loc nou, multi oameni, alta camera in care urma sa doarma).

• Sejurul

Concediul a fost pe cand bebelusul implinise 11 luni (deci aproape nu mai era bebelus, ci “toddler”, dar in cazul celor mici chiar si o luna face diferenta), iar vacanta, cum de multi multi ani nu o mai petrecusem la noi in tara, am decis sa o facem la mare,  in statiunea Navodari.

Nu am dorit sa facem mai devreme de aceasta varsta concediul mai lung la mare, intrucat doream sa trecem de prima perioada a diversificarii si doream sa fi experimentat inainte suficiente senzatii si emotii in mediu cunoscut, ca sa ii fie mai usoara tranzitia.

Intotdeauna, inainte sa luam o decizie, alocam timp pretios pentru a ne informa si incercam sa luam cat mai multe aspecte in calcul, ca in final sa facem cea mai potrivita alegere pentru noi trei. Si a fost!

• Cum a decuts totul si cum a perceput schimbarea bebelusul

Indiferent de ce urmeaza sa facem, unde urmeaza sa mergem, sau cu cine urmeaza sa ne intalnim, ii povestim mereu, ca sa nu fie luat prin surprindere (copiilor mici nu le plac surprizele, intrucat necunoscutul situatiilor le poate transmite o stare de nesiguranta, de anxietate, de stres).

Asa am facut si in acest caz – am inceput sa ii mentionam de vacanta din timp si pe masura ce ne apropiam de data plecarii, i-am povestit si mai multe. I-am spus locatia, ce gasim acolo, cat dureaza drumul, faptul ca vom petrece mai multe zile in acelasi loc si ca vom dormi acolo (ceea ce nu se mai intamplase pana atunci), i-am transmis ca il vom intelege daca se va simti temator, nesigur, fiind un loc complet nou, dar ca vom fi acolo cu el si ca va fi in siguranta.

Inainte cu o zi de inceperea efectiva a concediului, am facut bagajul impreuna, toti patru (sa il luam in calcul si pe motan, doar a fost de un real ajutor) – un troler mic (considerat bagaj de mana in avion), o geanta de plaja si un ghiozdan cu bunatati pentru drum au fost suficiente pentru 3 persoane (2 adulti + 1 copil sub 1 an) si 5 nopti/ 6 zile cat a durat sejurul la mare.

Ziua cea mare a sosit si ne-am imbarcat dimineata dupa micul dejun in masina, gata de drum. In jur de ora 08:10 eram deja prinsi in centurile de siguranta, cu GPS-ul setat. Pe tot parcursul drumului s-a comportat foarte bine, am incercat sa il tinem activ, sa se simta bine, sa ne simta implicati tot timpul, ii spuneam ce vedem pe fereastra, cat dureaza drumul si ce vom gasi/ vedea la destinatie. A dormit vreo 40 de minute, ulterior a avut gustarea de ora 10:00 (fructe) si apoi am reluat procesul de conectare si de povestit.

Fara nicio oprire necesara pe parcurs, am ajuns la hotel dupa aproximativ 2 ore si 30 de minute de mers cu masina personala. Inainte de asta, cam cu 15-20 de minute inainte sa ajungem deja incepuse sa isi piarda interesul, rabdarea si incepuse sa se agite in scaun,  incercand sa se elibereze din el – imi arata ca nu se mai simtea bine. Stiind ca nu mai avem mult, i-am spus acest lucru si i-am oferit acel sentiment de siguranta de care avea nevoie, ca sa isi recapete rabdarea pentru inca 20 de minute, pana am coborat din masina. Pe tot parcursul celor 15-20 de minute ramase i-am multumit pentru rabdare, pentru intelegere, empatizand cu el (stiu ca iti este dificil…/ inteleg de ce te simti asa, si noi dorim sa ajungem mai repede…/ si noi dorim sa ne dezmortim, dupa ce coboram, ne intindem/ ne jucam/ alergam). In tot acest timp, am avut contact vizual cu el, stand pe bancheta din spate.

Dupa ce am ajuns la hotel si ne-am luat camera in primire, cel micut dintre noi a acceptat-o imediat. I-am prezentat spatiul, unde va dormi, ce gasim in jurul nostru si nu s-a simtit stresat absolut deloc – la cateva minute dupa ce am ajuns in camera deja se juca cu mingile colorate si se plimba cu cartile luate dintr-o parte in alta a camerei.

Pe parcursul concediului a acceptat usor mediul nou, nisipul, apa, oamenii din jur (a fost chiar decent din punct de vedere al aglomeratiei in perioada cand am fost noi la hotel, desi era final de sezon (la jumatatea lunii august)) si am cules impreuna scoici si melci.

Tot sejurul a fost de vis, baietelul s-a comportat minunat si desi a fost o schimbare, nu a afectat in mod negativ starea sa. Singurul aspect la care ne gandeam ca poate va fi de impact era legat de somn (el doarme pe saltea mare, de o persoana, pe parchet (pat in stil Montessori), inca de la nastere si nu stiam cum ne va acomoda camera stilul de somn), insa am avut o canapea mica cu saltea detasabila si astfel i-am putut reda patul din camera lui, acceptandu-l imediat. De asemenea, a contat mult ca i-am indus acel sentiment de cunoscut, de “acasa” prin cateva elemente din camera (o carte, un radio portabil si monitorul cu melodii de seara), dar si faptul ca i-am redat starea de somn, asa cum o resimte acasa (lumina difuza, cateva cuvinte-cheie folosite in fiecare seara ca sa stie ca urmeaza ora de somn, si inconjurat pe salteaua lui de noi doi).

• Cateva sfaturi

1. Oferiti-le un cadru familiar – obiecte cunoscute, indragite, incercati sa pastrati o constanta in programul celui mic, folositi aceleasi cuvinte cheie, pentru a le asocia cu momentul potrivit al zile (pentru momentul gustarii, mesei, daca urmeaza ora de somn) si incercati sa le redati aceeasi atmosfera cu care este obisnuit;

2. Inarmati-va cu muulta rabdare, iar daca stiti ca aveti mult de lucrat la acest capitol, incercati sa va insuflati asta din timp, pregatiti-va asa cum il pregatiti si pe cel mic pentru schimbare;

3. Nu va temeti sa vorbiti cu copiii vostri, oricat de mici ar fi, vorbiti cu ei ca unui adult in devenire. Oferiti-le respect, conectati-va cu ei si povestiti-le, ii ajuta mai mult decat credeti. Ei inteleg mult mai multe decat pot da de inteles sau decat pot spune (daca deja vorbesc) si se va observa diferenta de abordare in comportamentul lor imediat (puteti compara, de exemplu, doua situatii similare, una in care nu i-ati mentionat, de exemplu, ca urmeaza sa va intalniti cu prieteni/ bunici si o a doua situatie in care stie ca ii va vedea – rezultatele nu se lasa asteptate, iar cel mic va primi mai bine intrevederea si va fi mai relaxat si mai increzator fata de ceilalti).

Voi cand ati plecat prima data in concediu cu copilul?

Sursa foto: Pexels

Mai puteti citi:

Concediul pe timpul sarcinii

Prima plimbare a bebelusului (…si urmatoarele)

Imbracamintea bebelusului in functie de anotimp